امروز : سه شنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
تاریخ : ۱۳۹۴/۰۹٫۲۳ ۱۵:۵۲ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

دق الباب مساجد در شب اول ربیع الاول؛
خرافه ای که حاجتمندان را بی خواب و وهن مذهب می کند

عده ای مشغول شمع روشن کردن و کوبیدن در مسجد هستند و گروهی شیرینی، شکلات و آجیل مشکل گشا پخش می کنند و … ظاهرا مراسم خاصی است.

اراک امروز: شب از نیمه گذشته است و قدم زنان خیابان های اراک را یکی پس از دیگری طی می کنم. انگار مقابل مساجد شهر خبری است؛ کنجکاو می شوم و جلوتر می روم. عده ای مشغول شمع روشن کردن و کوبیدن در مسجد هستند و گروهی شیرینی، شکلات و آجیل مشکل گشا پخش می کنند و … ظاهرا مراسم خاصی است.

 

شب اول ماه ربیع الاول بهانه این کارهاست. کنجکاوی ام بیشتر می شود از خانمی که خود را دانشجوی کارشناسی ارشد معرفی می کند و در حال روشن کردن شمع است دلیل این کارش را می پرسم و جواب می شنوم: “برای اولین بار است که این کار را انجام می دهم چون در مورد آن از تعداد زیادی از دوستانم شنیده ام و اعتقاد داشتند که حتما باعث برآورده شدن حاجات می شود”.

IMG_7541

 خانم متأهلی که سی و چند ساله به نظر می رسد و گلاب به در و دیوار مسجد می پاشد هم می گوید: “سال گذشته حاجتی داشتم و برآورده شد و برای آن نذر کردم به هفت مسجد گلاب بپاشم. سه سال است که شب اول ربیع الاول این کار را انجام می دهم و از جاری هایم که تقریبا هم سن و سال هستیم برای اولین بار در این باره شنیدم.”

 

راهم را ادامه می دهم و به مسجد دیگری در مرکز شهر می رسم؛ مأمور شهرداری که آرام آرام در مسجد را جارو می کند می گوید: “هر ساله در چنین شبی شاهد حضور مردم مقابل مساجد است و بیشتر خانمها هستند که می آیند و در مسجد را می کوبند، شمع روشن می کنند و حاجت می خواهند.”

 

پسر جوانی با ماشین چند صد میلیونی و با شمعی در دست از راه می رسد، او می گوید: “چهار سال است شب اول ماه ربیع جلوی هفت مسجد شمع روشن می کند و حاجت خود را هم گرفته است” نکته جالب صحبت او این جمله است که: “من به این موضوع باور دارم پس می شود.”

IMG_7589

 مرد دیگری که به همراه سه نفر از خانواده اش برای شمع روشن کردن آمده است می گوید: ” اولین سالی است که می آیم، خانمها می گویند خوب است و حاجت می گیریم، من هم گفتم آمدن در خانه خدا که بد نیست پس آمدم.”

 

به مسجد بعدی که می رسم خادم مسجد می پرسد می خواهی شمع روشن کنی؟ جواب منفی می دهم و سراغ زوجی که پشت سر من از راه می رسند می رود و بی درنگ می گوید: “برای شمع روشن کردن بروید داخل حیاط مسجد، پارسال همه در و پنجره ها را سیاه کردید و شیشه های در ورودی به خاطر سرمای هوا و گرمای شعله شمعها شکست.”

IMG_7611

 

اما سوال اینجاست این چه رسمی است که به یکباره باب شده و آیا پایه و بنیان دینی و مذهبی دارد؟

 

خالی از لطف نیست ببینیم نظر مراجع در این باره چیست.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران در رابطه با شب اول ماه ربیع الاول در سال ۱۳۸۰ استفتایی از سوی مسجد رضویه تهران از مراجع عظام صورت پذیرفته است که به اتفاق علما این عمل مردود اعلام شده است. متن استفتای انجام شده این چنین است:

 

چند سالى است که در شب اول ماه ربیع الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است بدین ترتیب که از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‏نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند،

 

۱- آیا چنین عملی مستند روایی دارد؟

۲- آیا چنین عملی (که در حال گسترش می باشد) می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسی دیگران قرار گیرد؟

۳- در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدای نکرده نوعی بدعت باشد وظیفه ما (ائمه جماعات و متدینین) در این خصوص چیست؟

 

آیت الله خامنه ای: بسمه تعالی، عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام – دامت افاضاتهم – و مومنین – ایدهم الله تعالی – با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد، جلوگیری نمایند.

 

آیت الله مکارم: بسمه تعالی با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(ع) وارد نشده است انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است وگرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه ای اختراع کنند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند. همیشه موفق باشید.

 

آیت الله صافی گلپایگانی: بسم الله الرحمن الرحیم

۱- مستند روایی بر عمل مذکور به نظر نرسیده والله العالم.

۲- با عدم مستند شرعی تأیید آن معنی ندارد. والله العالم.

۳- علمای اعلام باید مردم را آگاه کنند. وفقکم الله. والله العالم.

 

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.

 

مرحوم آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.

 

مرحوم آیت الله بهجت:

۱- بسمه تعالی ظاهراً ندارد.

۲- بسمه تعالی خیر.

۳- بسمه تعالی و جادلهم بالتی هی احسن.

 

مرحوم آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
دیدگاه بینندگان
    ارسال دیدگاه

    پاسخ دهید

    Advertisment
    Advertisment
    Advertisment
    Advertisment
    salamup.ir